11 tips för dig som mår dåligt

8 okt 2020
Vi går alla igenom perioder där vi mår dåligt. Den psykiska ohälsan kan få konsekvenser både privat och på arbetet. I det här blogginlägget berättar vi hur du ska göra om du mår dåligt och ger dig några nycklar till hur du rustar dig inför de stunder då inte mår bra.

Att du mår dåligt kan bero på flera saker. Ofta beror det på en familjesituation som inte fungerar, en förlust av en närstående men stress, sjukdom och ekonomiska problem är vanliga riskfaktorer för att drabbas av psykisk ohälsa. Ofta är det summan av flera riskfaktorer vid en viss tidpunkt som påverkar hur vi mår. Detta kan leda till psykisk ohälsa i form av oro, grubblande, sömnsvårigheter, stress och spänning till panikattacker eller depression. Paradoxen är att det är när vi mest behöver vidta åtgärder för att hjälpa oss själva eller få hjälp att det kan vara svårast att göra det. 

Så påverkar den psykiska ohälsan arbetet 

Den psykiska ohälsan påverkar inte bara individen privat utan också arbetssituationen. Vanliga konsekvenser av psykiska ohälsa är att den som mår dåligt ställer sig utanför sociala situationer på arbetsplatsen som luncher och andra aktiviteter där man knyter band och skapar sammanhållning. Det kan vara svårt att utföra vissa arbetsuppgifter. Ofta har den som mår dåligt svårare att vara fokuserad, är lättirriterad, vilket försvårar teamwork och samarbete med kollegor. 

Prata med din chef 

Om du mår dåligt och du känner att det påverkar ditt arbete eller relationerna på din arbetsplats, prata med din chef. Beroende på vad du och din chef har för relation kan det kännas mer eller mindre rätt. Fråga dig själv: Vad får det för konsekvenser om jag berättar och vad får det för konsekvenser om jag INTE berättar? Tänk igenom innan vad din chef behöver veta och vad du är bekväm med att berätta.  

Chefen kan också hjälpa dig att komma i kontakt med er företagshälsa för till exempel rehabilitering eller psykologhjälp. Företagshälsan kan också kartlägga den psykosociala arbetsmiljön och genomföra åtgärder för att förbättra arbetsmiljön i hela organisationen om det finns brister i den. 

Vad kan du göra om du mår dåligt psykiskt? 

Hur psykisk ohälsa tar sig uttryck är naturligtvis väldigt individuellt. Även anledningen till psykisk ohälsa är också den individuell. Men för att stärka dig i perioder kan du tänka på de här 6 tipsen:  

  1. Om du känner att "jobbiga saker händer alltid mig: Fråga dig själv: "Varför inte mig?"Glöm inte bort att jobbiga saker händer oss alla.  
  2. Om du oroar dig för saker som har hänt eller du tror ska hända: Spendera tid på vad du kan påverka. Fråga dig själv vilka problem i din vardag du faktiskt kan påverka och fokusera på dem. 
  3. Om allt känns tomt och mörktHitta tre saker varje dag som du är tacksam förSkriv ner dessa tills du har en samling av saker som är positiva i ditt liv. 
  4. Om du känner dig isolerad: Spendera tid med de personer du trivs och är trygg med, oavsett om det är vänner, familj, kollegor eller någon helt annan. Om du har en hobby eller intresse så kanske det finns en förening för likasinnade.  
  5. Om du känner att du är hemma för mycket: Håll dig aktiv - fysisk aktivitet rensar hjärnan och reducerar stresshormoner. Men tänk på att du behöver varva ner innan du sover. 
  6. Om du känner bitterhet inför din situation: Lär dig att "släppa taget". Tidsperspektiv och hopp är viktigt. Saker blir vanligtvis bättre med tiden. 

Vi går alla igenom perioder då vi inte mår bra. Livet bjuder på motgångar och vi hanterar dem bättre eller sämre beroende på vilka vi är och vad vi bär med oss sen tidigare.

I stunder då det känns mörkt försök att fokusera på de här fem punkterna: 

  • Det som ger dig energi  
  • Det du behärskar  
  • Det som är viktigt  
  • Det du gör tillräckligt bra! 
  • Vad du kan lära dig av dina erfarenheter 

Vi önskar dig lycka till och vet att det inte alltid är lätt att ta sådana råd. Men vårt viktigaste råd är att söka stöd från andra om du har turen att ha någon runt dig som du tycker är bra att prata med. Dessutom kommer det alltid att vara så att det ibland är nödvändigt att söka professionell hjälp. Om du inte vet vart du ska gå ska din läkare ha en bra översikt över möjliga hjälperbjudanden. 

Är du som chef intresserad av att veta hur vi inom företagshälsan kan underlätta goda, psykosociala arbetsmiljöer eller hjälpa dina enskilda anställda som kämpar? Kontakta oss i formuläret nedan så svarar vi så snabbt vi kan. 

VÄRLDSDAGEN FÖR PSYKISK HÄLSA

Världsdagen för psykisk hälsa hålls varje år den 10 oktober över hela världen.  

Syftet är att öka medvetenheten kring mental ohälsa, mobilisera stöd för alla som kämpar och göra det mer acceptabelt att prata om ämnet.  

Läs mer här