Till huvudinnehållet
Stöd i arbetsmiljöarbetet – hjälp med SAM och OSA

Stöd i arbetsmiljöarbetet – hjälp med SAM och OSA

Regelverket kring arbetsmiljö kan kännas snårigt. Som arbetsgivare har du ett stort ansvar för att skapa en trygg och hållbar arbetsmiljö – och här kan Avonova vara ert stöd.

    Låt oss prata
    En smilende håndverker

    För att säkerställa att arbetsmiljölagen följs behöver du som arbetsgivare ha fungerande rutiner och verktyg för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).

    Enligt Arbetsmiljölagen (1977:1160) samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) – där bland annat Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) ingår – är du skyldig att bedriva ett aktivt arbetsmiljöarbete. Det innebär i praktiken att du ska förebygga olyckor, ohälsa och risker i arbetet.

    Genom att samarbeta med Avonova kan vi tillsammans skapa de förutsättningar som krävs för en hållbar arbetsplats. Syftet med det systematiska arbetsmiljöarbetet är att kartlägga risker och ta fram åtgärder för att skapa ett hälsosamt och tryggt arbetsklimat.

    Läs gärna mer om vårt stöd inom Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM).

    Tjänstens innehåll – stöd för arbetsgivare i SAM

    Utifrån era behov kan Avonova genomföra undersökningar, erbjuda rådgivning och göra kartläggningar för att utveckla rutiner och metoder inom det systematiska arbetsmiljöarbetet.

    Exempel på stöd inom arbetsmiljöarbetet:

    • Mätning och bedömning av den fysiska arbetsmiljön

    • Tillgång till digitala verktyg, exempelvis DIALOG för medarbetarsamtal med handlingsplan

    • OSA-kartläggning för att tidigt upptäcka risker som stress och psykisk ohälsa

    • Puls- och medarbetarundersökningar med relevanta frågepaket som täcker alla viktiga delar av arbetsklimatet

    Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)

    Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) omfattar faktorer som arbetsbelastning, ledarskap, kommunikation, arbetsklimat och möjligheten till återhämtning. För en djupare genomgång av vad psykosocial arbetsmiljö innebär och hur ni kan arbeta med frågorna, se gärna vår artikel Vad är psykosocial arbetsmiljö? Dessa frågor är ofta avgörande för trivsel, hälsa och prestation på arbetsplatsen.

    Avonova kan hjälpa er att:

    • Kartlägga risker för stress, konflikter och ohälsosam arbetsbelastning

    • Utveckla rutiner för att hantera OSA-frågor på ett systematiskt sätt

    • Stärka chefer och ledare i deras arbetsmiljöansvar

    • Utbilda medarbetare och ledning i OSA-föreskriften (AFS 2015:4)

    Visste du att vi erbjuder en kurs i Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)?

    Varför välja Avonova för ert arbetsmiljöarbete?

    • Vi är experter på både fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö

    • Vi erbjuder digitala verktyg och undersökningar som ger konkreta insikter

    • Vi stöttar både chefer, HR och medarbetare i arbetsmiljöfrågor

    • Vi hjälper er att uppfylla lagkrav och skapa en friskare arbetsplats


    Vill du veta mer?

    Behöver du stöd för att utveckla ert arbetsmiljöarbete? Kontakta oss på Avonova, vi hjälper dig att bygga en friskare, tryggare och mer hållbar arbetsplats.