Transport - hälsokrav
Stillasittande, risk för olycka, långa arbetspass och stress är bara några av de arbetsmiljörisker som branschen transport möter i sin vardag. För arbetsgivaren kan arbetsmiljöansvaret medföra stora utmaningar, men det finns lagar och riktlinjer att följa och vi på Avonova kan hjälpa er att göra rätt.
Stora arbetsmiljörisker inom transport
Transportsektorn i Sverige har cirka 250 000 medarbetare. Här anmäls fler arbetsskador än i andra branscher och det är framför allt inom kollektivtrafiken, järnvägstransportering och godshantering som arbetsskador uppstår.
Vid godstransport ska gods ofta lastas på och av. Det kan vara tungt och svårhanterligt vilket medför risk för skador på muskler och skelett. Lastning och lossning är riskfyllda arbetsmoment där det varje år sker många olyckor i form av att arbetstagare blir klämda mellan fordon och gods.
Arbetsgivaren bör säkerställa att arbetstagarna har rätt utbildning och utrustning för en säker hantering av lasten.
De största arbetsmiljöproblemen i transportbranschen (enligt AMV):
Trafikolyckor
Klämning vid lastning och lossning av gods
Belastningsbesvär - tunga lyft, dåliga arbetsställningar, stillasittande arbete samt stötar och vibrationer
Hot och våld - drabbar i synnerhet chaufförer inom kollektivtrafiken
Våld och hot i arbetsmiljön (AFS 1993:2) - Belastningsergonomi (AFS 2012:2)
Stress och återhämtning
Trafiken är en riskfylld och därmed ofta påfrestande arbetsmiljö. Många lastbils- och busschaufförer arbetar långa pass och inte sällan under stor tidspress. I kollektivtrafiken räknas varenda minut, vilket innebär att rödljus och vägbyggen kan bli till stressande moment.
Inom transportsektorn finns ofta hårda krav på att leverera gods i tid. För lastbilschaufförer kan det medföra att sömnen blir lidande vilket ytterligare ökar risken för allvarlig olycka. Arbetsgivaren bör ha realistiska tidtabeller för att minimera risken för stress. Medarbetarna ska följa de direktiv som finns för dygnsvila och pauser.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
Transport - Statistik och siffror
Transport - Statistik och siffror. Det finns lagar och föreskrifter att följa och vi på Avonova kan hjälpa er med era arbetsrelaterade hälsofrågor.
under 2022
dödsolyckor på arbetet i samband med fordon
under 2013–2022
flest anmälda arbetsolyckor 2019–2021
Stillasittande
Forskning visar att stillasittande är en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterad ohälsa. Tidspressat körschema kan medföra att chaufförer väljer bort pauser och viktig vila.
Otillräcklig variation av arbetsställningar kan förutom belastningsskador även leda till sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom eller diabetes typ 2. Det är arbetsgivaren som ansvarar för bedömning och identifiering av risker i arbetsmiljön samt att vidta åtgärder för minimera dessa risker.
Belastningsergonomi (AFS 2012:2)
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
Alkohol och droger
Alkohol- och drogpåverkade medarbetare skapar ofta fler risker för omgivningen. I transportsektorn, med dess tunga fordon i trafiken, är det särskilt oroande att medarbetare kan ha ett dolt missbruk. Alkohol- och drogtester har, förutom syftet att upptäcka användare, även ett stort signalvärde - framför allt för yngre personer i början av sin yrkeskarriär. Det är en ren samhällsvinst om ett missbruk kan upptäckas och motas i ett tidigt skede.
Enligt Arbetsmiljölagen är arbetsgivaren ansvarig för att arbetsmiljön är trygg och säker. Det finns med andra ord ett lagstiftat ansvar för arbetsgivare att aktivt bedriva ett alkohol- och drogpreventivt arbete. Alkohol- och drogtestning är en viktig del av detta arbete.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
Dödsolyckor
Trafiksäkerheten är självklart extremt viktig och Trafikverket arbetar därför ihärdigt och målmedvetet mot Nollvisionen – det vill säga att ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Arbetsmiljöverket rapporterar dock att singelolyckor är den vanligaste dödsorsaken inom transport och kommunikationer. Vid lastning och lossning har dödsolyckor inträffat på grund av vältande betongblock. Påkörning av egen eller kollegas lastbil är också återkommande orsaker till olyckor med dödlig utgång. Vid svåra olyckor är det viktigt att ta hand om arbetsgruppen och enskilda medarbetare.
Första hjälpen och krisstöd (AFS 1999:7)
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
Tuff arbetsmiljö i transportsektorn
Enligt rapporten ”Myndigheten för kunskaps-sammanställning 2020:3” (från MYNAK) är transportbranschen en av de sektorer med sämst arbetsmiljöförhållanden. En anledning är att underleverantörer konkurrerar om lägsta pris vilket i sin tur orsakar dålig ekonomi, temporära uppdrag, ökad arbetstakt och sämre arbetstider.
Olyckor vid transport av farligt gods kan innebära läckage av kemikalier och få allvarliga konsekvenser för både hälsan och miljön.
Andra allvarliga arbetsmiljörisker inom transport är buller, vibrationer, våld och hot och delade arbetspass.
Förare för spårbunden trafik kan drabbas av ”person under tåg” vilket kan orsaka stort psykiskt lidande.