Att träna under coronakrisen

31 mar 2020
För att minska smittspridningen under den pågående coronakrisen arbetar många hemifrån. Med det försvinner också en hel del rutiner. En av dessa rutiner är ofta motionen. Vi frågade vår hälsoexpert Thomas Brännström vad du ska tänka på när du arbetar hemifrån men ändå vill bibehålla en aktiv och hälsosam livsstil.

Många arbetar hemifrån på grund av coronapandemin. Vad är de stora riskerna med det ur hälsosynpunkt?  

Mina tankar går till fysisk inaktivitet, ergonomi och oro. Situationen med hemarbete för många samtidigt ger en ny speciell situation. En del blir flera hemma och måste arbeta eller studeraandra blir ensamma. Att vara fler ger en möjlighet att göra mer tillsammans arbetstid, men kan också skapa också en del friktion. Att ta sig ut för någon form av fysisk aktivitet och få mer ljus under dagen är att rekommendera. Förutsättningarna ergonomiskt är troligen annorlunda för de flesta i hemmamiljön. Det gäller att aven hemma ha en bra sittställning och en bra position för skärm och tangentbord. Att ha rutinerta pauser och röra sig är också viktigt. Ta gärna en ”digital fika” med arbetskamraterna! 

Hur lång tid tar det innan man behöver ersätta motionen från till exempel cykelpendling med något annat? 

Det beror på hur det sett ut med träning och kondition innan. Det går att hålla sig fortsatt aktiv om man gör det enligt rekommendationer för smittorisk. Det mesta går att fortsätta göra utomhus vilket kanske t.o.m. ger många mer tid än tidigare ute med påverkan av ljus mm. Det kan vara extra roligt att peppa varandra digitalt och hålla kontakten med sin medarbetare på ett kul sätt. Ett bra exempel på det är Avonovas tjänst Avonova Pepp. 

Hur kan man med hjälp av digital teknik för att främja motion och träning? 

Det går att inspirera varandra enligt ovan, sedan finns det ett stort utbud med klasser och instruktioner på nätet. Många exempel finns sedan tidigare och det har nu dykt upp många nya avseende styrka, stabilitet, rörlighet, balans och kondition, men också många för yoga, meditation och mindfulness m.m. De senare kan vara intressant att prova under den annorlunda situationen vi just nu befinner oss i. 

Tips på sätt att få till motion i hemmet 

Jag tycker mig se en stor kreativitet och många som sporrar medarbetare, vänner och familj att göra roliga saker både avseende träning och lek. Det går att göra mycket träning av styrka, stabilitet och rörlighet, balans med bara den egna kroppen som belastning. Klassiska övningar som armhävningar, situps, knäböj m.m, gärna i kombination för pulshöjning. Som ren konditionsträning rekommenderar jag att göra ute. Raska promenader, löpning och cykling går fortfarande bra att göra. Kanske finns det någon form av redskap hemma som kan underlätta att träna även inne. Eller så kanske lite dans? Träning ska vara kul!