Så undviker du skador - fysioterapeutens bästa tips

7 jan 2020
En aktiv fritid är viktig för många. Gymmen växer fram som svampar över hela landet. På nästan alla arbetsplatser finns det någon eller några som har genomfört en svensk klassiker – tennisbanan eller padelhallen har blivit självklara mötesplatser. Men i glädjen i att röra sig och vara aktiv finns det också risker – skador är inte ovanliga.

Davide Azzalin är fysioterapeut hos Avonova. Han är också aktiv i det lokala idrottslivet i den stad i södra Sverige där han bor. Skador från ambitiösa idrottare är något han möter både i arbetet och på sin fritid. Han ser att skador är extra vanliga hos tre olika typer av människor.

– Tonåringar som är instabila eftersom de växer fort och de satsar mycket på explosivitet. De är unga och vill att det ska gå fort. Sen är det de som är 40 - 45 år och som vill bli mer aktiva igen. När de kommer igång igen vill de göra som förut, de vill fortsätta springa lika snabbt som när de var 25, men kroppen är varken redo eller har rätt förutsättningar. När musklerna har varit inaktiva tappar de kraft och sin funktionella förmåga. Den här gruppen har inte så mycket tid så de struntar i att värma upp och träna förebyggande. Den tredje kategorin är personer som får skador därför att de är inaktiva. När personer sitter för mycket och har dålig hållning kan de få en underbelastningsskada, till skillnad från de tre tidigare kategorierna som får överbelastningsskador, berättar Davide Azzalin.

Vissa sporter är mer skonsamma

Enligt Davide är det främst vissa aktiviteter som ökar risken för skador. Främst är det sportformer som bygger på explosivitet. Där utövaren snabbt behöver ställa om från stillastående till snabba attacker.

– Inom fysiologin skiljer vi mellan aerob och anaerob aktivitet. Aerobisk är den där vi bränner mycket syre och bygger uthållighet. Anaerob träning innehåller korta och intensiva moment, som i till exempel tennis. Det är mycket högre risk för skador vid explosiva aktiviteter. Skulle jag tipsa om aktiviteter som är bra för kroppen rekommenderar jag cykling eller lätt löpning men framförallt simning. Viktigast är att kroppen är redo för aktiviteten, förklarar Davide.

Så hjälper du någon som har skadat sig

Hur ska du då agera om du själv eller en träningskompis skadar sig? Enligt Davide kan ditt agerande den första minuten efter att skadan uppstått ha stor betydelse för den fortsatta rehabiliteringen.

– Är det en akut skada där man känner till exempel en bristning i foten ska man inom 20 minuter sätta ett hårt tryckförband. Inom de första 48 timmarna undvik all belastning. Efter 48 timmar är det bra att få en bedömning av exempelvis en fysioterapeut, men man kan också försöka börja röra försiktigt på foten. Men det kan vara väldigt individuellt, så kan man få en bedömning är det väldigt bra, berättar Davide.

Han berättar att det finns en enkel metod med för att behandla en muskelskada precis när den uppstår: PRICE som du kan läsa mer om här bredvid.

Vägen tillbaka från en skada

När man efter läkningsprocessen känner att man vill börja träna igen betonar Davide att det är mycket viktigt att ta det försiktigt. Dels en ordentlig uppvärmning och att fokusera på tekniken. Ska man ut och löpa, spring långsamt, känn efter och fokusera på tekniken. Att komma tillbaka från en skada kan innebära att kroppen är obalanserad och måste återställas.

– Risken är större att drabbas av en skada när man har en stark och en svag sida än med två svaga sidor. När man har drabbats av en skada så har den ena sidan blivit svagare och det måste kompenseras. Man måste få tillbaka kraft och stabilitet i den drabbade delen av kroppen innan man börjar belasta fullt ut. Börja aldrig med 100% direkt, varnar Davide.

PRICE.jpg