Hotell- och restaurangbranschen - hälsokrav
Arbets-och miljöundersökningar visar att arbetstagare i restaurangbranschen ofta känner sig uttröttade efter arbetet och upplever fysisk smärta De risker som är utmärkande för branschen är bland andra; belastningsskador, fallolyckor, långa arbetspass, sexuella trakasserier, hot och våld.
Första jobbet
Anställda inom Hotell- och restaurangbranschen har, i jämförelse med andra branscher, lägre benägenhet att anmäla arbetsolyckor, arbetssjukdomar och tillbud. Detta trots att arbetsmiljön ofta är mycket stressig och riskfylld. Kan det hänga ihop med att arbetstagarna ofta är unga och/eller oerfarna?
Inte sällan är ett jobb inom hotell- och restaurangbranschen den första anställningen för unga och/eller nyanlända människor. Det finns som vi redan nämnt flera fysiska risker inom hotell- och restaurangbranschen, men det finns även psykosociala risker såsom uttalade hierarkier, långa arbetspass, hot och våld och sexuella trakasserier.
Medarbetare i denna bransch upplever att de utsätts för sexuella trakasserier i större utsträckning än i andra branscher.
Eftersom det i restaurangbranschen arbetar många som är unga och som just börjat sin arbetslivsbana är det viktigt att förebygga ovanstående risker.
Köksolyckor
I restaurangkök är risken stor att halka på blöta golv eller snava över något som orsakar fall.
Att arbeta i ett restaurangkök medför risker såsom brännskador, exempelvis från heta stekhällar och het olja.
Vissa maskindiskmedel kan vara starkt frätande.
Köksmaskiner kan vara farliga. Minderåriga får inte använda maskiner där de kan skada sig på rörliga delar.
Att lyfta tungt eller röra sig där det är trångt är oergonomsikt och orsakar ofta belastningsskador.
Hotell- och restaurangbranschen - Statistik och siffror
25%
6 av 10 uppger sig ha för mycket att göra
20%
6 av 10 uppger att dem arbetar trots sjukdom
Sociala och organisatoriska brister
Generellt kan sägas att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte efterlevs. Exempel på arbetsmiljöfaktorer som orsakar stress:
Under de långa arbetspassen (12-14 timmarspass är vanliga) är det vanligt med psykisk stress.
Att arbeta där det serveras alkohol medför situationer när du kan möta berusade personer som uppför sig illa.
Att arbeta i en kassa och hantera pengar medför ansvar för pengar vilket kan medföra allvarlig stress om du till exempel blir hotad. En minderårig får inte transportera pengar, exempelvis till banken.
Att öppna eller stänga restaurangen själv. Din chef ska ha gått igenom risker och säkerhet.
Olyckor med köksmaskiner och verktyg
Vi har redan nämnt att köket är en extra olycksdrabbad plats. Handhållna maskiner är en källa till många olyckor. Inom Hotell- och restaurangbranschens arbetsuppgifter ingår att man skär, hackar, mosar osv. Alla dessa moment kräver någon typ av maskinhantering och vid fel användning eller vid stress kan det leda till skador.
De kroppsdelar som oftast tar skada är händer och armar. Under arbetsmiljöverkets inspektioner framkom att flera maskiner medförde stora risker pga att det saknades lock eller att de sattes igång så snart kontakten sattes i uttaget.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) Belastningsergonomi (AFS 2012:2)
Arbetslivskriminalitet
Ett växande problem är de kriminella element som infiltrerar olika branscher, så även Hotell- och restaurangbranschen. Försäkringskassan kommer, på uppdrag av regeringen, tillsammans med andra myndigheter försöka stävja den kriminalitet som förkommer inom arbetslivet.
I rapporten framkommer att aktörerna, genom brott och regelöverträdelser samt utnyttjandet av såväl arbetstagare som den gemensamma välfärden, hotar hela systemet. Arbetsmiljöverket har ett särskilt fokus på detta problem då de gör sina inspektioner.
Som arbetsgivare kan du vara en motverkande kraft genom att fokusera på en hållbar arbetsplats enligt de regelverk som finns.
Ergonomi inom hotell- och restaurang
Arbetsmiljöverket har en bra definition av begreppet ergonomi och hur man bör tänka som arbetsgivare:
”Ergonomi omfattar fysiska, organisatoriska och mentala aspekter på arbetsmiljön och innebär att man anpassar arbetet till människan för att förebygga olyckor och sjukdomar. Det innebär också att prestationsförmågan höjs så att produktiviteten och kvaliteten ökar. När man gör ergonomiska förbättringar i verksamheten ska de beröra både arbetstagarnas förutsättningar, tekniska förutsättningar och organisatoriska förutsättningar.”
Belastningsergonomi (AFS 2012:2)