Till huvudinnehållet

Krisstöd

En välfungerande organisation bör vara rustad även för oförutsedda händelser. Avonova erbjuder ett professionellt krisstöd genom alla faser – innan, under och efter krisen.

    Alla reagerar olika vid en kris och för att minimera de negativa efterverkningarna är det viktigt att ha en långsiktig plan som arbetsgivare.

    Vi utgår ifrån erfarenhet och forskning när vi utformar våra metoder. Detta bidrar inte bara till en omedelbar stabiliserande effekt utan också en positiv inverkan på relationen mellan ledning och medarbetare.

    Avonovas krissjour

    Har ni tecknat ett krisjoursavtal med Avonova så har ni tillgång till vår krisjour som är bemannad dygnet runt, under årets alla dagar. Ni når oss på ett specifikt telefonnummer just för detta.

    Avonovas krissjour

    Har ni tecknat ett krisjoursavtal med Avonova? Då har ni tillgång till vår krisjour som är bemannad dygnet runt, under årets alla dagar. Ni når oss på ett specifikt telefonnummer enbart för detta ändamål.

    Innan krisen

    Som en del av det förebyggande krisstödet erbjuder Avonova:

    • Stöd i att ta fram eller uppdatera er krisplan

    • Hjälp med att sprida kunskap om krisplanen i organisationen

    • Psykologisk krisförberedelse – mental förberedelse för individer eller grupper som i sitt arbete riskerar att utsättas för krisreaktioner, exempelvis vid hot eller våld

    • Utbildning och information för chefer, arbetsledare och krisgrupper kring hur man kan agera vid kriser och ge stöd på arbetsplatsen

    Under krisen

    I en pågående kris finns vi där dygnet runt. I tjänsten ingår:

    • Hög beredskap med krisjour 24 timmar om dygnet – garanterad direkt telefonkontakt med specialister inom krishantering

    • Chefs- och ledningshandledning där ni framförallt får krisstöd och rekommendationer kring vad som behövs i det akuta skedet

    • Bedömning av situationen och insatser utifrån behov

    Efter krisen

    Krisstödet slutar naturligtvis inte efter den akuta fasen. I Avonovas fortsatta stöttning ingår:

    • Uppföljning för att fånga upp eventuella efterverkningar och behov av ytterligare insatser – exempelvis samtalsstöd, antingen individuellt eller i grupp

    • Utvärdering och återkoppling kring hur händelsen hanterades för att bidra till att stärka kriskunskapen hos de ansvariga i ledningen.

    • Utvärdering av verksamhetens krisplan

    • Traumabehandling där behov finns