I situationer orsakade av exempelvis kris, hot och/eller våld eller i situationer där det finns risk för hot om exempelvis kris, hot eller våld ges krishantering i form av emotionell första hjälp innehållande stödjande och informerande samtal med drabbad individ/grupp i syfte att avlasta och öka förståelsen för egna reaktioner samt för att skapa trygghet i aktuell situation.
Syfte: Ge stöd till individ/grupp/organisation i situationer orsakade av exempelvis kris hot och/eller våld eller i situationer där det finns risk för hot om exempelvis kris, hot eller våld som påverkar arbetsförmågan.
Målgrupp: Individ och grupp
Kundnytta: Hållbara medarbetare i en effektiv och lönsam organisation
Förutsättningar: Avropsberättigad avgör i samråd med anbudsgivaren om tjänsten ska utföras på företagshälsans mottagning och/eller i avropsberättigads lokaler.
Innehåll
Individ
Krisintervention och avlastningssamtal individuellt för att genom strukturerade samtal/insatser rekonstruera händelsen. Individens tankar, fantasier, känslor och reaktioner belyses.
Grupp
Krisintervention och avlastningssamtal individuellt/grupp för att genom strukturerade samtal/insatser rekonstruera händelsen. Individens /gruppens tankar, fantasier, känslor och reaktioner belyses.
Utförare: Tjänsten utförs av leg. psykolog, beteendevetare eller annan adekvat kompetens.