Hoppa till innehåll
home chevron_right Produktbeskrivning

Tryggavtal Assist

Tryggavtal Assist är ett paket bestående av produkten SAM Digital med tillhörande
tjänster. Tjänsten är molnbaserad, kan sättas upp för skyddsombud, anställda och avdelningschefer och finns tillgänglig på dator, surfplatta och mobil. Eventuella begränsningar för de olika tjänsterna beskrivs under varje punkt.

Personlig rådgivare

Som Assist-kund har du en dedikerad rådgivare som ansvarar för att följa upp innehållet i avtalet med dig.

Exklusivt nyhetsbrev

Som Assist-kund kan du varje månad få exklusiva nyhetsbrev med relevant innehåll om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Specialistteam

Avonova erbjuder flera specialistteam som står redo att bistå dig som kund i extra krävande ärenden.

Teknisk support

Företagets chef och anställda kan ringa Avonovas kundcenter för teknisk support alla vardagar kl 08.00-15.30.

HR- och SAM System

HR-verktyg

Register över anställda
I SAM Digital registreras anställda med relevanta personuppgifter. Till exempel
närmast anhörig.

Anställningsavtal
SAM Digital innehåller funktioner för dokumentation kring medarbetares
anställning.

Ledighet
I SAM Digital finns en funktion för medarbetare att ansöka om ledighet som
bekräftas av chef.

Frånvaro
I SAM Digital kan medarbetare registrera frånvaro som bekräftas av chef. Funktion
finns för uppföljning av sjukanmälningar.

Kompetens
I SAM Digital kan arbetsgivaren dokumentera medarbetares utbildningar och andra kompetenser.

Medarbetarsamtal
SAM Digital har en funktion för att planera, kalla till och dokumentera
medarbetarsamtal.

Tidsregistrering
I SAM Digital kan medarbetare registrera arbetstid.

Avonova Respons
Digitalt verktyg där medarbetare systematiskt svarar på frågor kring
arbetsmiljö och hälsa. Resultat ligger till grund för en hållbar dialog mellan chef och
medarbetare.

SAM-verktyg

Riskbedömning
SAM Digital innehåller verktyg och branschanpassade mallar för riskbedömning.

Skyddsronder
SAM Digital innehåller checklistor för olika typer av skyddsronder.

Arbetsutrustning
I SAM Digital registreras verksamhetens arbetsutrustning och en påminnelsefunktion
finns för kalibrering och underhåll.

Handlingsplan
I SAM Digital skapas handlingsplaner för det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Tillbud och olyckor
I SAM Digital registreras händelser, till exempel tillbud och olyckor, där arbetsgivaren
har en översikt för att kunna utreda, åtgärda och följa upp.

Administratörsverktyg

Lagar och regler
SAM Digital har ett sökbart regelverk och kan anpassas av verksamheten.

Instruktioner och rutiner
SAM Digital innehåller över hundra mallar för instruktioner och rutiner och även
verksamhetens egna dokument kan läggas upp.

Revision
Tjänsten har en färdig mall för revision och låter dig följa upp avvikelserna i Handlingsplanen.

Personalhandbok
SAM Digital innehåller personalhandbok som kan anpassas till egen verksamhet.

Kemikaliehanteringssystem expand_more

Funktionalitet:

Få en komplett överblick över kemikalier, säkerhetsdatablad och lagstiftning på ett enkelt och effektivt sätt. Inkluderar bland annat utskrift av skyddsblad och etiketter med QR-koder för enkel uppslagning.

Villkor:

Assist innehåller ett fullständigt kemikalieregister. Kunder som använder upp till 15 datablad har denna tjänst inkluderad i priset för Assist. Kunder som använder kemikalieregistret i större utsträckning betalar för samtliga datablad: Priset beror på volymen och sätts enligt priskalkylatorn nedan eller ingått volymavtal.

Om pris och fakturering:

Priset för varje enskild kunds användning av kemikalieregistret bestäms på basis av det antal datablad kunden har använt. Det är det högsta antalet datablad som använts de två senaste veckorna före ny faktureringsperiod som kommer att ligga till grund för priset för nästa faktureringsperiod. Kunden kan när som helst öka eller minska antalet datablad, men en sådan ändrad användning under en faktureringsperiod medför inte extra kostnad eller rätt till återbetalning för innevarande period.

Priskalkylator:

Avonova erbjuder prisgaranti på kemikaliehanteringssystem. Förutsättningen för prisgarantin är dokumentation av befintliga kundrelationer och konsumtion med befintliga leverantörer. Garantin gäller från första fakturaintervall efter inlämnad dokumentation.

0000

Företagshälsovården

Digital hjälp med riskkartläggning *
Riskkartläggning är en del av uppstarten i vårt samarbete.
Riskkartläggningen genomförs digitalt och tar utgångspunkt i bransch och
exponering. Vid behov av utökad kartläggning tillkommer ytterligare insats
och kostnad.
Samarbetsplan *
Utarbetas varje år i samarbete mellan kund och kundansvarig.

 

Hälsokontroller *

Hälsokontroller utförs på Avonovas hälsocenter och ska alltid föregås av en riskbedömning. Resultatet från riskbedömningen och vad som är lagstadgat avgör vilken typ av hälsokontroll som inkluderas i abonnemanget. Hälsokontroller ingår för medarbetare med licens och beställning görs av arbetsgivare med minst 3 månaders framförhållning.

Det är én hälsokontroll per licens och avtalsperiod som inkluderas så till vida inte lagstiftning eller kollektivavtal säger annat.

Chefsstöd/Rehabmöte*

Rehabkoordinator/företagssköterska från Avonova ger support till chef/HR i arbetslivsintriktad rehabilitering och arbetsanpassning utifrån signaler på ohälsa eller sjukfrånvaro.

Upplägg läggs upp utifrån ärendets art och sker antingen via telefon eller i ett digitalt möte med arbetsgivaren eller i ett fysiskt möte där även medarbetaren deltar. Kartläggning samt dialog om insatser och åtgärder planeras i dialog med arbetsgivaren.

Utbildningar och webbinarier

Inkluderade utbildningar och webbinarier

Som Assist-kund har ni tillgång till en rad olika öppna utbildningar. På dessa kurser är antalet begränsat till 12 kursplatser under avtalsperioden (förutsatt
36 månaders avtalstid).
Webbinarier är utbildningar som hålls i ett virtuellt klassrum och genomförs i realtid. Vid E-learning får du tillgång till en inlärningsportal där du i egen takt genomför kursen. Nedanför hittar du en lista på de öppna utbildningarna, mer info hittar du här: https://www.avonova.com/se/utbildningar

Tips! Om du använder filtertypen ´´välj kurstyp´´ och sedan ´´Assist´´ som alternativ så ser du alla utbildningar som ingår.

Grundläggande arbetsmiljöutbildning
- Grundläggande arbetsmiljöutbildning (fysisk eller webbinar)
- Arbetsmiljöutbildning för chefer
- Systematic work environment for leaders and managers
- Systematic work environment management

Byggarbetsmiljösamordnare:
- BAS-P & BAS-U

E-learning:
- Kontorsergonomi
- Organisatorisk och social arbetsmiljö OSA
- Rehabprocess för chefer
- Hållbar på skift och natt
 

Veckovisa webinarer: 
Chefer och medarbetare erbjuds webinar kring arbetsmiljö och hälsa.

Personalförmåner

Assist Hälsocoach

Livsstils- och kostvägledning med ett holistiskt hälsoperspektiv digitalt via appen Entirebody

Assist Sjukvård

Videoläkare
Obegränsad användning för den anställde och den anställdes hushåll. 15 minuters
konsultation (+ 5 minuters journalföring). Att skriva och begära recept,
meddelandeutbyte mellan läkare och patient, remiss eller läkarutlåtande ingår.

Videopsykolog
Inkluderar upp till 8-10 videokonsultationer per år för alla anställda och anställdas hushållsmedlemmar. Med möjlighet till fler konsultationer utifrån psykologens bedömning av behandlingsbehov och progression.

Assist Samlivstjänster

Förebyggande samlivstjänst med Pashn 

Med hjälp av olika verktyg som finns i en app kan alla anställda och deras partner få hjälp att skapa en glödande relation som håller. Assist-kunder som har signerat sitt avtal i 2024 har Pashn inkluderat i sitt abonnemang. De som har signerat innan 1/1 2024 har endast Pashn inkluderat fram till 1/6 2024 och har sedan möjlighet att betala för vidare användning.

Ledarstöd

HR-support & Juridiskt bistånd

Vi hjälper dig med rådgivning inom:

- Personalfrågor
- Arbetsrätt
- Socialrätt
- Förvaltningsrätt
- Avtalsrätt
- Skadeståndsrätt
- Bolagsrätt
- Offentlig upphandling

Det mesta går att lösa med vår HR-Support, behövs det rådgivning av advokat är det inkluderat 60 minuters rådgivning i ditt abonnemang med möjlighet att köpa till mer vid behov.

Skicka ditt ärende till kundtjanst@avonova.se

Frånvarohjälpen

En telefontjänst för arbetsgivaren där frågor besvaras kring sjukskrivning.
Antalet samtal som ingår är tio per år. Öppettider är alla vardagar 08:00 - 16:00.

Krisjour *

En telefontjänst för arbetsgivaren i krislägen. Arbetsgivaren får råd i krisjouren och
om en kris kräver arbetsplatsbesök tillkommer ytterligare insatser och kostnad.

*Levereras i samarbete med Avonova Hälsa AB