Tips på hur du varvar ner och börjar din semester

21 jun 2022

Sommaren är i full blom och semestern väntar runt hörnet. Ledigheten är till för att vila upp sig och kravlöst njuta av tillvaron, något som inte alltid är så lätt.

Att vi gillar att hålla oss sysselsatta är ingen nyhet men vad bör vi tänka på för att upprätthålla en god hälsa och ge kroppen och sinnet den återhämtning som behövs?

Här ger vi dig 4 tips på sätt att varva ner och effektivt starta din semester.

1. Hitta det som ger dig återhämtning

Den där promenaden i skogen eller Netflixserien, löprundan eller fikan med kompisen, skrattet med partnern. Hjälper det dig att frikoppla från jobb, det som stress och återhämta dig? Utvärdera om det du ser som återhämtning faktiskt ger den effekten.

2. Styr när du är uppkopplad

Undvik sociala medier som stressar eller varvar upp 1-2 timmar innan läggdags. Det är viktigt att hjärnan får varva ner innan man ska sova.

2. G(l)öm det som stressar

Rensa bort saker i hemmet som påminner om sådant som är stressande, ta bort portföljen från soffan, lägg undan jobbdatorn. Så underlättar du för hjärnan att skilja på aktivitet och återhämtning.

3. Utveckla en hobby eller färdighet under semestern

Du behöver inte vara mästare eller elit, men utveckla en skicklighet som inte är kopplat till jobb. Det ger ett nytt självförtroende och känner man sig skicklig på någonting så tenderar det att skapa återhämtning när man utför aktiviteten.

4. Kroppen behöver 

Stress upplever vi alla mer eller mindre i vår vardag. För många kan det vara svårt att varva ner under semestern och ge kroppen den nödvändiga vila den behöver. Kortisol är ett hormon som utsöndras i kroppen under stress, något som är bra vid en kortare periods ansträngning men som i förlängningen skadar kroppen. Fysisk aktivitet hjälper till att öka din stresstolerans eftersom du utsätter kroppen för ett kontrollerat stresspåslag. Det gör att din tröskel för kortisonutsöndring höjs och du blir inte lika lätt påverkad som du hade blivit utan den fysiska aktiviteten. Träning tillsammans med vila hjälper dig att stärka kroppens försvar och ökar din förmåga till återhämtning!