Orkla: 100 % av våra produktionsanläggningar har rullat 100 % av tiden

1 dec 2021
Det kunde ha slutat illa under pandemin. Anläggningar kunde stängts ned, personal permitterats och sillen försvunnit från årets alla högtider, men tack vare lojala medarbetare och samarbete med Avonova lyckades Orkla hålla allt och alla igång under hela perioden.

Cecilia Grip är HR-Business Partner på Orkla Foods Sverige och jobbar på HK i Malmö. Hon älskar sitt jobb av två anledningar. Att jobba med människor kan aldrig bli enformigt och att hon aldrig kan bli helt fullärd.

2008 började Cecilia Grip på Orkla Foods i Eslöv. En ort många nog förknippar med Felix och inlagda gurkor. Idag producerar Orkla många andra varumärken i Eslöv, som Önos, Paulúns och Anamma.

På den tiden hade Orkla Foods Sverige ett övergripande avtal med Avonova kring hälsofrågor. Tio år senare utlyste koncernen Orkla en upphandling för ett övergripande avtal gällande alla sina bolag i Sverige. En upphandling som Avonova också vann. Cecilia minns att övergången gick bra, naturligtvis fanns det några anläggningar som haft långa relationer med andra leverantörer och bland dem uppstod lite gnissel kring bytet.

Cecilias menar att Avonova i mångt och mycket liknar dem genom att Avonova finns geografiskt nära Orkla; ”Den lokala anknytningen gör att Avonova har en förståelse för att varje anläggningschef har sin egen budget för t ex utbildning och hälsoundersökningar, så de försöker inte pracka på oss färdiga paket typ ’one size fits all’. Avonova har också en självstyrande agilitet jag gillar, med en KAM man lär känna. De är lyhörda, öppna för kundanpassningar och skräddarsyr lösningar för oss utifrån våra behov”.

Cecilia tycker det övergripande avtal hon haft, tillsammans med Avonovas KAM, gett en bra möjlighet att lyfta blicken och sätta upp gemensamma mål framåt; ”Jag gillar att vara proaktiv och det är ju precis lika viktigt vare sig det gäller risker kring ergonomi eller ett eventuellt missbruk”.  

Knapp som leder til nettside hvor du kan melde deg på Avonova Sveriges nyhetsbrev

Under pandemin har förstås samarbetet med Avonova ställts på sin spets. Nummer ett så har det gällt att se till att Orklas anställda inte insjuknar i en allvarlig sjukdom. Nummer två, för ett ledande livsmedelsföretag i Sverige skulle en nedstängning få stora negativa följder för leveransförmågan av flera av Sveriges matfavoriter.

Här sattes Avonovas agilitet under hård press. Det gällde att snabbt sätta upp nya rutiner för att testa personal och smittsäkra arbetsmiljön. I extrema fall var man tvungna att testa upp till 300 personer om dagen. Så det gällde för Avonova att anskaffa test-kit i stora mängder, få fram och sätta upp sjukhustält, få tag i och få ut tillräckligt med sköterskor. Sedan skulle den här testprocessen löpa på, varje enskild dag under pandemins mest kritiska period.

Cecilia; ”100 % av våra produktionsanläggningar har rullat 100 % av tiden. Det har lyckats tack vare en kombination av våra lojala medarbetare och samarbetet med Avonova. En del i framgången beror också på att vår produktionspersonal redan är vana vid höga hygienkrav, med rena ytor, avstånd, munskydd och hårnät”

Fokus har legat på produktion. De kontorsanställda, förutom reception, växel och laboratoriepersonal har kunnat arbeta hemifrån. Men hemarbete ställer nya krav. Hemma kanske inte de bästa kontorsstolarna finns att tillgå. Isoleringen blev också en helt ny företeelse att kunna möta.

Idag när pandemins värsta period förhoppningsvis är över har inställningen till hemarbete förändrats. Efter pandemins första månad ville de anställda tillbaka till kontoret så fort som möjligt, men nu, efter nära två år, har inställningen förändrats. Alla jobbresor och alla fysiska jobbmöten känns inte lika nödvändiga som tidigare.

Orkla vill fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare och har lanserat Flexible Workplace. En kombination av det bästa av två världar med möjlighet till distansarbete upp till 40 % av en arbetsvecka för de medarbetare som har arbetsuppgifter och roller där detta fungerar för verksamheten och individen. Cecilia; ”Den digitala tekniken har krympt avstånden, vi vill ge våra anställda förutsättningar att kunna jobba lika bra hemifrån”.

När pandemin slog till blev det först lite kaosartat med att låna ut kontorsstolar och skärmar till alla hemmakontor. Nu är det andra frågor, som att kunna erbjuda digitala hälsomöten för att säkra hemkontorets ergonomiska utmaningar och stödja behovet av rörelse och aktivitet vid hemarbete.

Orkla kommer behöva utveckla flexibla arbetssätt än mer framöver där förmåga till skräddarsydda lösningar och tätt samarbete blir viktigt.

Cecilia; ”Om det är något jag tycker Avonova kan göra mer, är det att sälja in fler tjänster för hur vi bäst ska utveckla flexibla arbetssätt framöver”.

 Foto: Orkla, Cecilia Grip

Vill du veta mer om hur Avonova kan hjälpa dig? Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss

 knapp som leder till nedladdningen av Svensk Företagshälsorapport 2021