Till huvudinnehållet
Trygg-Hansas arbetsmiljöutbildning för chefer – med fokus på ledarskap

Trygg-Hansas arbetsmiljöutbildning för chefer – med fokus på ledarskap

Företagskultur och arbetsmiljö går hand i hand.

Sofia Ljung, HR-Support Specialist på Trygg-Hansa

Människan och arbetsmiljön

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har sedan länge förstått att det är människan/medarbetaren som måste vara i fokus för att organisationen ska lyckas nå de resultat som eftersträvas. Enligt Trygg-Hansa är mångfald på arbetsplatsen, tillsammans med ett stort utrymme för utbyte av kunskap, en klar framgångsfaktor. Kombinationen bäddar för de bästa förutsättningarna för ett gott ledarskap och en hållbar arbetsmiljö för alla.

Peter Nordén och Sofia Ljung arbetar båda i Trygg-Hansas HR-team. När de börjar berätta om Avonovas och Trygg-Hansas gemensamma utbildningsprojekt lyser de genast upp. Stolta konstaterar de att samarbetet mellan oss verkligen har gett resultat.

Allt startade med Trygg-Hansas omfattande kulturarbete som pågick parallellt med att ett nytt arbetsmiljöavtal skulle tecknas. Många fina insatser hade redan genomförts såsom; medarbetarundersökning, handlingsplaner, kulturprojekt med mera. När så det nya arbetsmiljöavtalet skulle tas fram insåg Trygg-Hansa att flera av insatserna, de redan implementerat, varit en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den röda tråden av hållbar arbetsmiljö blev tydlig, men också hur väl kultur och arbetsmiljö går hand i hand.

Kundanpassat samarbete när det är som bäst

En av Trygg-Hansas stora arbetsmiljösatsningar har varit att ta fram en utbildning för chefer som i grunden handlar om arbetsmiljö, men har fokus på ledarskap. Av den anledningen kontaktades Avonovas kundansvarig, som i sin tur kopplade på en av Avonovas organisationskonsulter. Inför utbildningsprojektet fördes intressanta diskussioner om kopplingen mellan arbetsmiljö och ledarskap. Utifrån arbetsmiljölagen, föreskrifter, men också utifrån Trygg-Hansas egna policys och styrdokument, togs ett upplägg fram som passade Trygg-Hansas ledarskapsvision.

Därefter utarbetade Sofia Ljung och organisationskonsulten innehållet i samråd med arbetsmiljöombud, fackliga representanter och chefsrepresentanter. Utbildningen fokuserar på områdena SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete), OSA (organisatorisk och social arbetsmiljö) samt Rehab. HR berättar att Trygg-Hansas 250 chefer redan befann sig på en hög nivå gällande det systematiska arbetsmiljöarbetet, men att det självklart finns ett behov av utveckling och av att lära sig mer. Peter berättar att en av anledningarna till denna utbildningssatsning varit att belysa chefernas redan fina arbete, men också att ge dem utrymme, att tillsammans med chefskollegor, få möjlighet att dela erfarenheter och bolla svårigheter som man annars ofta försökt lösa helt själv.

Har vi verkligen tid?

En utmaning, med många utbildningssatsningar, är ofta tidsåtgången. Med ett fulltecknat mötesschema är en och en halv dag många timmar som ska avvaras ifrån medarbetare och det dagliga arbetet. Därför, säger Peter och Sofia, är det extra roligt att responsen på utbildningen blivit så överväldigande positiv. De obligatoriska arbetsmiljöutbildningarna för chefer, arbetsmiljöombud och skyddsombud har erbjudits på plats i Umeå, Stockholm och Malmö. För att tillmötesgå ledarnas efterfrågan anordnades även ett digitalt uppsamlingstillfälle för det fåtal som inte hade möjlighet att närvara på någon av de fysiska utbildningarna. Peter berättar att inget utbildningstillfälle har varit det andra likt eftersom det kommit upp olika infallsvinklar i stunden, vilket utbildarna från Avonova och Trygg-Hansa då valt att fokusera extra på. Eftersom utbildningarna har hållits tillsammans med Trygg-Hansas HR har deltagarna haft möjlighet att få svar på företagsinterna frågor direkt vid utbildningstillfället.

Resultat och kundvärde

Utvärderingen visar att cheferna uppskattat utbildningens innehåll och upplägg. Här ser ni svaren (i procent) på frågan – Hur användbar fann du informationen som presenterades på utbildningen?

  • 63 % fann den mycket användbar.

  • 29 % fann den användbar.

  • 8 % fann att den var något användbar.

  • 0 % ansåg att den ej var användbar.

  • 0% svarade -vet ej.

Cheferna uppskattar verkligen att Trygg-Hansa erbjudit dem en så gedigen vidareutbildning i både ledarskap och arbetsmiljö. Precis såsom Trygg-Hansa hoppades på genererade utbildningen ett forum för vidare dialog och samarbete chefer emellan. Utbildningen gav cheferna nya perspektiv och viktiga verktyg att använda i kommande arbetsmiljöarbete, vilket gör dem ännu tryggare i chefsrollen.

En tydlig effekt, av arbetsmiljösatsningen, är att cheferna nu agerar tidigare vid utmaningar kopplade till medarbetare, exempelvis vid upprepad korttidsfrånvaro och/eller samarbetssvårigheter. Vid behov tar de också, i större utsträckning stöd av företagshälsan, och då på ett mer proaktivt sätt, t ex genom grupputveckling för att optimera samarbetet i arbetsgrupper.

Avonovas organisationskonsult ger tips för lyckade utbildningar:

  • Kvalitetssäkrat utbildningsmaterial som är utvecklat i samarbete med kunden.

  • Gör arbetsmiljöarbetet till en ledarskapsfråga.

  • Ett nära partnerskap med kunden under hela projektet.

  • Dedikerade och kompetenta utbildare.

  • Utbildningskoordinator som håller ihop projektet.

Hur upplevde Avonova samarbetet?

Avonovas organisationskonsult säger att det är bland det roligaste uppdrag han har haft. Hans entusiasm kommer ur det fina samarbete som genomsyrat projektet. Allt ifrån framtagandet av utbildningen tillsammans med Trygg-Hansa till samarbetet inom Avonovas utbildningsgrupp. Han lovordar också Avonovas projektsamordning, för utan den hade det inte fungerat lika smidigt.

Organisationskonsulten beskriver ledarskapet på Trygg-Hansa som – ”Moget och nyfiket med ledare som förstår vikten av det förebyggande arbetet. Det är tydligt att Trygg-Hansas chefer anser att arbetsmiljön ska präglas av respekt för olika åsikter och att det som är annorlunda också ska välkomnas. Atmosfären genomsyras av en psykologisk trygghet helt enkelt. Cheferna agerar tidigt om det finns tecken på exempelvis ohälsosam arbetsbelastning, kränkande särbehandling osv”.

”Better together och Tillsammans”

Projektet har lett till en fördubbling av arbetsmiljörelaterade aktiviteter tillsammans med företagshälsan Avonova. Trygg-Hansa tycker att det tyder på att utbildningarna har krympt avståndet till företagshälsan och att cheferna nu på ett mer effektivt sätt tar tag i det som skaver, allt för att nå en så bra och hållbar arbetsmiljö och arbetsplats som möjligt.

Trygg-Hansas övergripande inställning är att hälsofrämjande aktiviteter leder till glada och nöjda medarbetare som leder till glada och nöjda kunder. Deras fina kännetecken – ”Tillsammans” och ”Vi skapar utveckling, visar tillit och tar ansvar” – får, med en av Avonovas viktigaste värderingar – ”Better together” - avsluta beskrivningen av den här framgångssagan.


TIPSA OM OCH DELA ARTIKELN
LÄNKEN KOPIERAD

Läs mer